Receptari Espai Can Mir

Albergínies, perquè és estiu. Espai Can Mir

Des d’una escalivada, una samfaina, l’exòtica mussaka, o simplement a la planxa, l’albergínia és sens dubte la reina de la cuina a l’estiu. Combina amb tota mena de sabors, és refrescant i diürètica, té un alt percentatge d’aigua i aporta moltíssims nutrients i minerals.

L’hort de Can Mir està esplèndid, a la collita de tomàquets ara afegim la de pebrots i albergínies i ens hem de posar a la cuina per aprofitar tota aquesta abundància. Avui triem l’albergínia per fer-ne diversos preparats, sobretot escalivada que conservarem per poder-la fer servir durant la resta de l’any. I és tan fàcil fer-ne, només cal posar la safata del forn ben plena d’albergínies i pebrots, untats amb una mica d’oli, coure’ls fins que estiguin tovets, deixar-los refredar dins d’una cassola tapada i pelar-los quan siguin freds. Si ho volem conservar, podem posar l’albergínia escalivada en pots i al bany maria, o congelar-la en porcions.

Un viatge des de l’Índia

L’albergínia es present a la cuina de tota la Mediterrània, la seva procedència però és més llunyana i s’ubica a l’Índia des d’on va arribar a les nostres contrades cap el segle XIV. Els mesos de juliol i agost són quan hi ha més varietats locals i les més habituals són la morada i la ratllada.

Es pot sembrar o trasplantar a partir d’abril i maig, ja que no creix si no fa calor. Requereix moltes hores de sol directe. És millor podar-la i potser caldrà posar-li un tutor. Dos o tres mesos després es pot començar a collir. L’albergínia ha d’estar una mica tova, abans que madurin les llavors.

Receptari Espai Can Mir

Un bon aliment, perfecte per l’estiu

Quant a nutrients, l’albergínia és aigua en un 92% i té un contingut baix en proteïnes (1,3 g), hidrats de carboni (5,5 g) i pràcticament no té greix (0,2 g). Conté una quantitat mitjana de fibra (2 g), i aporta minerals magnesi (12 mg), potassi (220 mg) i fòsfor (15 mg), també vitamines del grup A, B, C i E. Proporciona molt poques calories, (29 kcal). A la pell és on hi ha bona part dels nutrients. S’ha de menjar sempre cuita, en cru no és recomanable pel contingut en solanina.

Aquí teniu una idea senzilla per gaudir de l’hortalissa de l’estiu.

Tires d’albergínia amb feta

 

Ingredients

Una albergínia mitjana

Una llenca gruixuda de formatge feta

Oli d’oliva

Preparació

Tallem l’albergínia a làmines finetes i les fregim en l’oli d’oliva ben calent. Les deixem reposar damunt de paper de cuina per a que deixin anar l’oli sobrer.

Tallem el formatge feta a rectangles i els emboliquem amb les tires d’albergínia. Servim.

Receptari Espai Can Mir